maandag 2 juli 2012

BALLOTAGE ARNHEM

Afgelopen zaterdag heb ik op de kunstmarkt in Arnhem gestaan. Als je daar voor de eerste keer staat wordt je werk door collega kraamhouders beoordeeld en aan de hand van die beoordeling wordt besloten of je toegelaten wordt tot het bestand.
Vanmorgen kreeg ik een mail van de organisatie dat ik niet toegelaten wordt want, ik citeer:

Het algehele oordeel is dat je werk in feite te hobbyistisch is; er is geen eigen stijl, het heeft te weinig eigens. En daardoor niet geschikt voor de Kunstmarkt Arnhem.
Ik heb daarom ook besloten je niet op te nemen in mijn bestand en je niet verder voor deelname uit te nodigen.
 
Ik was er even stil van.
Toen ik met mijn buren op de markt over de beoordeling sprak waren ze ervan overtuigd dat ik toegelaten zou worden omdat mijn werk zo mooi is.
Gelukkig had ik zelf ook al besloten niet meer te gaan, er was nauwelijks publiek. Ik heb niet eens genoeg verkocht om mijn kraamhuur te betalen. Maar ik blijf het raar vinden dat mensen zoiets over mijn werk zeggen. Als er iets is wat ik vaak hoor aan de kraam is het dat mijn werk uniek is en dat ze nog nooit zoiets gezien hebben. De meeste kunstenaars beperken zich natuurlijk tot één  materiaal of één techniek en bij mij op de kraam is het een veelheid aan materialen en technieken. Wat dat betreft is er inderdaad weinig eenheid.
Gelukkig heb ik al zoveel positieve reacties gehad op mijn werk (ook van collega kunstenaars) dat ik dit niet echt serieus neem, maar leuk is het niet.

13 opmerkingen:

Ineke zei

Nou, dat is wel erg kort door de bocht! Ik zou me er niet te veel van aantrekken, smaken blijven toch verschillen.

Aart zei

Ik word hier ook even stil van, want ik kom vaak van hetzelfde laken een pakwerk tegen. Jammer dat het niet druk was en dat je de kraamhuur niet terugverdiend hebt. Maar gelukkig heb je leuke reacties gekregen van mede kunstenaars, jammer dat ik er zelf niet kon zijn, ik was op weg naar huis vanuit Zuid-Duitsland
http://quiltaart.blogspot.nl.

meta zei

Nou, gewoon negeren, het blijft toch een subjectief iets. Ben maar blij dat je zo veelzijdig bent, dat kan niet iedereen zeggen!

Janny de Roo zei

nou zeg....! Meid, positief blijven, de mensen aan je kraam bepalen of ze het leuk vinden of niet.....!
Alleen jijzelf kan beoordelen of er belangstelling voor je werk is...!
groetjes, Janny

Beth zei

Yes Beauty and Art are in the eye of the beholder. I think your work is unique and colorful and that last piece you had on your blog with the felted discs was absolutely fabulous. You have many fans.

vrouw Hommel zei

Nou dat is wel heel kort door de bocht. Daar wil je niet eens meer bij horen. Niets van aantrekken, gewoon lekker doorgaan met mooie dingen maken.
groetjes

Jeany zei

Weet je Joke, wie beoordeelt wat kunst is? Kunst is wat uit jou handen bloeit, groeit en ontstaat. Gekke mensen, ze zien het niet eens als het recht onder hun neus ligt. Je hebt gelijk trek het je niet aan, jouw werk is echt uniek!!

christina zei

Het zegt meer over hen dan over jouw werk.

Maar ik kan me het best voorstellen dat je helemaal verbaasd bent. Zoveel mensen zoveel smaken toch?!

Als er een ballotagecommissie is zou ik er sowieso al niet willen staan. Graag of niet.

Gelukkig had je zelf al eerder een beslissing genomen.

Sonja Thalen zei

Belachelijk om je niet toe te laten....

janneke zei

Wel vreemd dat collega kraamhouders je werk beoordelen. Een onafhankelijke commissie zou een heel ander verhaal zijn.
Kortom, niet naar Arnhem!

Hannie de Beer zei

Ook ik krijg het hier even benauwd van! Wat cru,om het zo te brengen. En wie bepaalt wat kunst is? Ik zou er zeker niet meer heengaan. Er zijn nog genoeg gelegenheden om jou bijzondere werk te tonen!

Marrie-jette zei

Het leuke aan jouw werk vind ik juist dat je zo veelzijdig bent!
Toch kan ik me voorstellen dat het wel pijn doet...Je legt je hart en ziel in je werk.
Gewoon verder gaan en sterkte!

ellen zei

echt nederland! hier hebben ze heel veel moeite met textielekunstvormen.ik heb 3 "kunstenaars"in de familie en dus regelmatig heftige gesprekken hier over, alleen om dat wij andere matrialen gebruiken is het geen kunst ?????Kunstmarkten blijven een probleem vaak krijg je geen antwoord zodra ze zien wat je doet.
Er is nog veel werk te doen voor ons!